VR -pelit ovat lyömässä itseään läpi

VR -pelit ovat lyömässä itseään läpi

VR -pelit, eli virtuaalisen todellisuuden pelit, tarkoittavat kaksiuloitteisen näytön sijaan pelaamista itse tapahtuman keskiössä. 3D-maailma on ympärilläsi ihan niin kuin olisit itse pelihahmo. Tämän takia pelaaminen muuttuu taianomaiseksi, koska immersiosi pelin luomaan maailmaan syvenee. Koet kaiken paljon voimakkaammin kuin tietokoneen tai tv:n näytön läpi.

Nykyinen tilanne konsolimarkkinoilla

VR-laitteita ja -pelejä on ollut olemassa jo jonkun aikaa, mutta ne eivät ole vielä yleistyneet jokaiseen kotiin melko korkeiden hintojensa vuoksi. Yksi VR-setti voi maksaa yhtä paljon tai jopa enemmän kuin uusi pelikonsoli. Hinnat ovat kuitenkin putoamassa jatkuvasti, kun alalla jo olemassa olevat konsolijätit ja virtuaaliseen todellisuuteen painottuvat yritykset kilpailevat keskenään markkinoista. Kilpailu laskee hintoja. Konsolijätit kuten Playstation on jo valmistanut ja alkanut myymään VR-settejä viimeisimmälle konsolilleen Playstation 4:lle. Laitteen nimi on Sony Playstation VR, jonka hinta on alle 200€ ja se on saavuttanut suurta suosiota. Playstation 4 slim 500 Gt -pelinkonsolin ja edellä mainitun VR-setin yhteishinta on tällöin 500 €. Jos tälläisen ostaminen kutkuttaa, niin Freedomrahoitus.fi tarjoaa lainaa aina 500€:sta ylöspäin kilpailuttaen parhaan lainan, joten tällöin maksat vehkeestä vain esimerkiksi 23€ kuukaudessa 2 vuoden ajan. Xbox ei ole julkistanut VR-settiä, eikä vaikuta olevan niin kiinnostunut markkinoista. Playstation kaavailee seuraavan sukupolven konsolinsa tukevan virtuaalista todellista alusta alkaen. Sligthly Mad Studios on luvannut julkaista uuden pelikonsolinsa Mad Boxin ennen vuotta 2022. Konsoli olisi tehokkain kaupallinen konsoli ja se tukisi täysin VR-pelaamista. Jos markkinoilla on kaksi virtuaaliseen todellisuuteen painottunutta konsolintekijää, tulee hinnat varmasti putoamaan.

PC:t tukevat nykyään vahvasti virtuaalsita todellisuutta

PC-koneillekin on tarjolla laaja valikoima eri VR-laitteita kuten Oculus Rift tai HTC Vive. VR-pelien määrä etenkin pc-maailmassa on kasvamassa hurjasti. Indie pelinkehittäjätkin ovat alkaneet luomaan VR-pelejä. Muutama vuosi sitten Steamissa ei ollut myynnissä juuri yhtään VR-pelejä, mutta niiden määrä on lisääntynyt selvästi. Suosiota ovat kasvattaneet tubettajat, jotka tekevät hauskoja kokeiluja eri VR-peleistä. VR-pelit saavat näin hyvää näkyvyyttä ja pian suurempi yleisökin siirtyy käyttämään niitä pelatessaan.

Suosio kasvussa

VR -pelien suosio on viime vuosina ollut tasaisessa kasvussa, näin selviää Yhdysvaltalaisesta taloustutkimuskesta, jossa tutkittiin VR-laitteiden markkinoiden taloudellista suuruutta viime vuosina ja arvioitiin sen kasvua tulevina vuosina. Vuonna 2016 markkinat olivat lisätty todellisuus mukaan lukien noin 6,1 miljardia dollaria. Vuodessa markkinat tuplaantuivat, mutta laskivat tästä seuraavana vuonna hieman. Vuoden 2019 aikana markkinoiden uskotaan ylittävän 20 miljadin dollarin raja ja kolmessa vuodessa tutkimus arvioi, että markkinat kymmenkertaistuvat tästä! Kun rahaa liikkuu näin paljon VR-bisneksessä, on sanomattakin selvää, että viiden vuoden sisällä astutaan toisellakin jalalla virtualiseen maailmaan!

Haasteet

Tekniikan odotetaan vielä kehittyvän, jotta VR-kokemus olisi mahdollisimman hyvä. Nykyään ongelmia on ilmennyt liikkumisessa virtuaalisessa maailmassa, sillä pelkät lasit ja ohjaimet eivät huomio kävelyä, joten liikkuminen tapahtuu yleensä teleporttaamalla osoittamaansa paikkaan. Lisäksi VR-lasit aiheuttavat hieman pahaa oloa ensimmäisen viikon käytön aikana. Tämä voi aiheuttaa VR suosion kasvun hidastumista, koska ne jotka kokeilevat ensimmäistä kertaa VR-laseja vaikka kaverillaan, toteavat ensimmäisen käyttökerran jälkeen etteivät halua itse ostaa laseja, koska tulevat huonovointisiksi. Tällöin ensikertalaiset saavat vääränlaisen kuvan virtuaalisen todellisuuden toimivuudesta interaktiivisena tapana pelata pelejä. Jos laitteiden valmistajat ratkaisevat ainakin nämä kaksi ongelmaa ja niiden hinta putoaa, tulevat ne yleistymään ja syrjäyttämään osittain kaksi-ulotteisen pelaamisen.

Comments are closed.